Har du styr på Den nye EU-lov GDPR

Har du styr på den nye EU-lov? - Hvad er GDPR

Har du styr på den nye EU-lov? - Hvad er GDPR?

Er din virksomhed klar til de nye EU-regulativer vedrørende persondata? Overholder din virksomhed loven?

Den 25. maj 2018 trådte den nye General Data Protection Regulation i kraft også kaldet GDPR. Disse regulativer har stor betydning for danske erhvervsdrivende.
Det kan have store konsekvenser for din virksomheds omsætning, hvis denne nye lovgivning ikke overholdes. Virksomheder, der ikke overholder disse krav, risikerer bødestørrelser på op til 20 mio. €, eller 4 % af virksomhedens årlige omsætning, hvad end der er højest. - AV! min arm.

Hvad er GDPR, meget kort:

gdpr meme

I grove træk er disse nye regulativer til for at beskytte den almene borgers persondata mod misbrug.
Samtidig er den med til at give borgeren større kontrol over at få disse data slettet, redigeret og om hvor og hvornår disse personfølsomme dataer benyttes.

Dette gælder på tværs af mange platforme og i mange henseender. Man har som virksomhed ikke kun det fulde ansvar overfor f.eks. sine kunders data, men også virksomhedens medarbejdere. Det betyder, at virksomheden skal tage en masse forholdsregler, både internt og eksternt.

Dette tager tid og kan koste virksomheden mange penge at få styr på.

Mere end bare et Cookie-banner

gdpr fustration

Før i tiden var det nok bare at vinke med flaget til forbrugeren om at din hjemmeside benytter Cookies og det fleste tænkte nok hellere ikke yderligere over dette.
Det er nu lavet om ved lov fra EU at nu skal der gives aktivt samtykke af hjemmesidens bruger til at disse Cookies må benyttes, hvis såfremt at de cookies man vil benytte trækker / benytter personfølsomme data. 

Som et eksempel så har de fleste hjemmesider, Google Analytics på til at indsamle statistik fra hjemmesiden, men uden samtykke er det nu FORBUDT.

Hvad skal der så til, før loven bliver fulgt?

Lige som før skal man stadig have dette man kalder et ”Cookie-banner”, men nu skal dette banner altså kunne lidt mere end tidligere. Banneret skal kunne indsamle brugerens samtykke før hjemmesiden sætter de cookies der trækker personfølsomme data. Hjemmesiden skal også oplyse brugere hvilke cookies man benytter og til hvilket formål.

Problematikken spidser nemlig først rigtig til, når brugeren ønsker dokumentation for det afgivet samtykke.

Hvor der skabes store udfordringer, er der heldigvis nogen klar med løsningen.
Vi har hos Combinemedia udsøgt firmaet: Cookie Information, for at vi kan levere en løsning sammen med vores hjemmesider og webshops som sikre at alle samtykker bliver indsamlet og lageret korrekt og loven bliver overholdt.

Når man bestiller en ny hjemmeside eller webshop fra os sørger vi samtidig for at få opsat en Cookie-banner løsning med tilhørende deklaration til.
Vi sørger for implementeringen og hjælper med at holde styr på de scripts som bruger cookies.

Ønsker du at høre nærmere så kontakt os endelig.